Boeing izgubio 25 milijardi dolara! Što je sljedeće za ovog magnata avionske industrije?

Ožujak 26, 2019 11:42

11. ožujka su dionice Boeinga izgubile na vrijednosti nakon što se srušio već drugi avion njihove proizvodnje, točnije se radi o modelu 737 Max. Boeing je izgubio oko 25 milijardi dolara vrijednosti u jednom od najvećih padova koji je njihova dionica izgubila. Najveći pad su zabilježili u vrijeme terorističkog napada 11. rujna.

737 Max je najbitniji komercijalni avijacijski program kompanije Boeing. Kompanija je primila više od 5000 narudžbi za ovaj avion. Kompanija je imala prvu isporuku aviona u ožujku 2018 godine kad je isporučila 300 aviona. Investitori su iskazali zabrinutost te se pitaju što je pošlo po zlu, može li se popraviti, te hoće li avio kompanije nastaviti vjerovati Boeingu - ili će se okrenuti njihovom glavnom konkurentu, Airbusu? Pogledajmo ovu situaciju malo podrobnije u sljedećem odlomku.

Boeing 737 Max - Što je pošlo po zlu?

Boeing 737 Max je već na lošem glasu, i to iz dobrog razloga. Naime ovaj model aviona je imao već dvije velike nesreće. U oba slučaja se avion srušio nedugo nakon polijetanja. 10. ožujka je let 302 Ethiopian Airlines bio koban za sve putnike (149) i posadu (8).

Francuske vlasti vode istragu i proučavaju zapise crne kutije. Već su primijećene zabrinjavajuće sličnosti sa 737 Max avionom i nezgodom Lion Aira koji se srušio u Indoneziji prije par mjeseci. U ovoj nesreći je život izgubilo 189 ljudi.

Zemlje diljem svijeta su odlučile prizemljiti ovaj model najkraće do svibnja. Sam Boeing je zaustavio dostavu modela 737 Max. Neke avio kompanije zahtijevaju kompenzaciju, dok druge daju naslutiti otkazivanje kompletnih narudžbi. Brojni investitori traže izlaz.

Što je sljedeće za Boeing?

Trenutno su sve oči uprte u sustav koji je ugrađen na avionu 737 Max koji se zove 'Sustav za augmentaciju manevarskih karakteristika". To je sigurnosni sustav koji se pokreće kad potisak koji stvaraju krila aviona nije dovoljan da bi avion nastavio letjeti. U ovom slučaju će automatski nos usmjeriti prema dolje, neovisno o tome upravlja li avionom pilot ili autopilot.

Za Boeing je zabrinjavajuća činjenica to što se mnogi piloti žale i zabrinuti su jer Boeing nije upozorio na vrlo značajnu promjenu u načinu na koji 737 Max leti. Cijena dionice je usporila pad kako se bližio kraj tog kobnog tjedna za Boeing. Razlog tome su izvještaji koje je objavila francuska novinarska agencija u kojima je Boeing najavio nadogradnju softvera za 737 Max. Nadogradnja bi trebala biti provedena do kraja ovog mjeseca.

No dobici na vrijednosti su bili neznačajni kad ih usporedimo s gubitkom od 25 milijardi dolara. Spomenuta nadogradnja softvera će trajati od 3 do 6 mjeseci, a trošak nadogradnje bit će oko 500 milijuna američkih dolara. No s obzirom na to da je 737 Max zaslužan za gotovo 60 posto prihoda kompanije prošle godine - investitori će s velikim oprezom pratiti sva događanja vezana za Boeing 737 Max. S posebnim interesom pratit će istragu o razvoju ovog aviona koju provodi državna agencija SAD-a za promet.

Trgovanje CFD-ovima na dionice kompanije Boeing

Na početku 2019. godine nisu postojale ocjene za 'sell' dionice Boeinga. No nakon nesreće Ethiopian Airlinesa i značajnih istraga, dvije investicijske kuće su plasirale 'sell' ocjene na dionice Boeinga, te je vrlo vjerojatno da će ih biti još više.

Analitičari Norddeutsche Landesbanka imaju sell ocjenu i ciljanu cijenu od samo $300. S obzirom na to da je cijena krajem tjedna u kojem se dogodila nesreća bila $378 - da se zaključiti kako su analitičari vrlo pesimistični kad je Boeing u pitanju. No zapamtimo da se radi samo o jednoj investicijskoj kući.

Pogledajmo graf dionice Boeinga:

Izvor: Admiral Markets MT5 Supreme Edition, Boeing, Mjesečni graf - Raspon podataka: Travanj 1, 2007 do ožujka 18, 2019; Screenshot napravljen: ožujak 18, 2019 u 12:26 pm GMT. Imajte na umu: Prošli učinak nije pouzdan indikator budućih rezultata.

U gore prikazanom grafu koji prikazuje kretanje cijene dionice Boeing-a možemo primijetiti stabilan rast ove dionice od kraja recesije 2008 godine. No kako je Boeing u opasnosti da izgubi narudžbe vrijedne skoro $600 milijardi - investitori će biti vrlo oprezni s kupnjom ove dionice po trenutnim cijenama. Ovo može uzrokovati daljnji pad vrijednosti.

Pogledajmo tjedni graf:

Izvor: Admiral Markets MT5 Supreme Edition, Boeing, Mjesečki graf - Raspon podataka: Kolovoz 9, 2015 do ožujka 18, 2019; Screenshot napravljen: ožujak 18, 2019 u 12:30 pm GMT. Imajte na umu: Prošli učinak nije pouzdan indikator budućih rezultata.

Tjedni graf prikazuje značajan pad cijene ove dionice. Ako se nastavi negativan publicitet, postoji mogućnost da će se cijena kretati unutar dvije crne linije prikazane na grafu.

Ova situacija otvara mnogo mogućnosti za tradere te daje priliku prodavateljima da preuzmu kontrolu nad cijenom ove dionice. Ako se to ostvari, mogu natjerati da cijena dionice dosegne donju liniju koja označava cijenu od $310. Neki traderi će se upustiti u shortanje dok ta razina ne bude dosegnuta (ako će uopće biti dosegnuta). Drugi će pak čekati tu razinu kako bi dionicu kupili po jeftinijoj cijeni.

Traderi mogu koristiti jednostavne bullish i bearish price action strategije za moguće razine ulaza, stop lossa i ciljanih razina.

S obzirom na to da možemo očekivati još značajniju volatilnost cijene ove dionice - hoćete li se Vi odlučiti trgovati dionicom Boeinga? I ako da? Koja je Vaša taktika?

Ovaj tekst pruža dodatne informacije o svim analizama, procjenama, prognozama, predviđanjima i ostalim informacijama (u nastavku „Analizama") objavljenim na stranicama Admiral Marketsa. Prije nego donesete bilo kakve investicijske odluke molimo obratite pažnju na sljedeće:

1.Analize su objavljene u informativne svrhe i ne smiju biti smatrane investicijskim savjetom ili preporukom.

2.Svaki klijent samostalno donosi investicijske odluke, a Admiral Markets neće biti odgovoran za eventualni gubitak nastao na temelju takve odluke, bez obzira temeljila se odluka na Analizi ili ne.

3.Svaka analiza je napravljena od strane neovisnog analitičara (u nastavku „Autora") na temelju njegovog osobnog mišljenja.

4.Kako bi osigurao zaštitu interesa klijenata i objektivnost analiza, Admiral Markets je uspostavio interne procedure za sprječavanje sukoba interesa.

5.Iako su poduzeti napori da bi se osigurala pouzdanost i potpunost informacija koje se navode u Analizama, Admiral Markets ne može garantirati točnost i potpunost bilo koje informacije u Analizama. Prezentirane brojke koje se odnose na prethodno kretanje cijena nisu garancija budućih rezultata.

6.Sadržaj Analiza ne treba smatrati indirektnim obećanjem ili garancijom Admiral Marketsa da će klijent profitirati korištenjem navedenih strategija ili da će ograničiti gubitke.

7.Prethodno kretanje cijene financijskog instrumenta ili očekivanje navedeno u Analizama ne treba smatrati obećanjem ili garancijom Admiral Marketsa o budućem kretanju cijene. Vrijednost financijskog instrumenta može rasti i padati, a očuvanje vrijednosti instrumenta nije garantirano.

8.Projekcije uključene u Analize može nisu uzele u obzir sve naknade, poreze i ostale troškove prisutne pri ulaganju u spomenute instrumente. Cjenik usluga Admiral Marketsa naveden je web stranicama Admiral Marketsa.

9.Proizvodi kojima se trguje uz financijsku polugu (uključujući CFD-ove) su špekulativne prirode i trgovanje istima može rezultirati gubitkom i profitom. Prije nego počnete trgovati, trebali biste se pobrinuti da razumijete sve prisutne rizike.



Avatar-Admirals
Admirals Sveobuhvatno rješenje za trošenje, ulaganje i upravljanje vašim novcem

Više od brokera, Admirals je financijsko središte koje nudi široku paletu financijskih proizvoda i usluga. Osobnim financijama omogućujemo cjelovito rješenje za ulaganje, trošenje i upravljanje novcem.